Bellot wil stipte treinen

Iedereen wil stipte treinen, dus ook minister van Mobiliteit Bellot.  De NMBS  verschuilt zich net iets te veel achter vertragingen en afschaffingen als gevolg van “derden”, dat is mijn oordeel, maar ook dat van Bellot.

“De cijfers zijn onaanvaardbaar”, stelt Bellot. “Dat de impact door derden niet mag onderschat worden is juist, maar dit verklaart zeker niet alles”, volgens de Ardennais. En gelijk heeft hij ! Bellot wil geen vaststellingen maar resultaten zien. Bij de NMBS is het grootste probleem de aanpak van de impact door derden. Vaak loopt het zo foutief doordat personeel te ver van hun standplaats (depot) werkt. Ik heb zelfs al in mijn trein 8576 Edingen – Geraardsbergen kennisgemaakt met een treinbegeleider van het depot Leuven.  Alles om de productiviteit op te drijven, maar dit gaat te ver. Treinbestuurders te ver van hun depot en treinbegeleiders die ver buiten hun actieradius optreden. Bij het minste incident loopt het fout.

Stiptheid op de eerste plaats maar het NMBS radarwerk functioneert de laatste tijd (zeker sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling) ontzettend stram. En de functie van die zogenaamde stiptheidsmanagers ontgaat me volledig. Die mannen hebben volgens mij nog nooit een trein genomen.

Beste voogdijminister, medereiziger en toevallige lezer. U zou met mij eens een weekje mee moeten sporen van Geraardsbergen naar Antwerpen. Als reiziger die gebruik moet maken van aansluitingen (die in de praktijk nauwelijks bestaan, want het personeel dat hier toezicht moet op houden, vind je niet altijd terug op het perron), zie ik soms de trein die ik moet halen voor mijn ogen vertrekken. En dat is nog maar het begin van de ellende.

Het tweede heikele punt is de communicatie in de trein : die is absoluut niet gestroomlijnd. Bepaalde treinbegeleiders doen hun best terwijl je anderen zelfs niet hoort gedurende een rit van een uur. Bij verstoring van het treinverkeer heeft dit een ontzettend negatieve impact op de reiziger wanneer de treinchef geen woord omroept. Ook vandaag was dit het geval met de sardientjestrein 4529 van Antwerpen naar Brussel (4 rijtuigen M6 in de spits, verminderde samenstelling). De NMBS mag nog zoveel reclame maken… als je zo een slechte ervaring meemaakt als reiziger, doet dat alle inspanningen te niet. En de vluchtige sociale media zijn geen meerwaarde, integendeel. Het NMBS Twitter team weet trouwens meestal niet wat er zich in het hinterland afspeelt !

Derde punt van wantrouwen is de compleet foute informatie in de applicatie van de NMBS. De NMBS app werkt voor geen meter. De data die het systeem doorkrijgt is gebaseerd op het TMS systeem van Infrabel en dat werkt niet up-to-date, wel met een pak vertraging. De informatie komt veel te laat door en de voorspellingen kloppen nooit.

Dit laatste punt is echt wel de grootste tegenvaller van allemaal. Vanmiddag kreeg ik bijvoorbeeld +4 voor trein 2038 bij vertrek in Antwerpen-Noorderdokken, zou ik zelfs op tijd aankomen in Brussel om over te stappen op een trein naar Denderleeuw, maar uiteraard liep het compleet anders… Overigens is één van de minst stipte treinen toch wel trein 2006 Charleroi-Sud naar Antwerpen-Noorderdokken. De NMBS kan de reiziger beter op voorhand informeren dat dit een trein is die weinig stipt rijdt..

En eigenlijk heb ik nog een laatste punt. De NMBS heeft de laatste jaren al te veel geld over de balk gegooid. Geld van u en mij. Neem de nieuwe vertrekprocedure die werd afgevoerd… goed voor 11 miljoen euro verkwisting én de stopzetting van de ontwikkeling van een nieuw ticketsysteem, goed voor 30 miljoen euro die verloren is ! 41 miljoen euro “naar de bom” zoals ze in Antwerpen zeggen.

Dat kan tellen terwijl de NMBS nog niet eens de correcte real-time info kan weergeven van een simpele trein tussen Geraardsbergen en Denderleeuw. Reizigers hebben nood aan correcte informatie. Toen Infrabel ons als reizigers informeerde via Railtime was dat echt wel een verademing en ook correcte informatie. Het is nu helaas helemaal anders.

4 reacties op “Bellot wil stipte treinen”

  1. Ik denk dat je gelijk hebt, Steven. Het gaat inderdaad weer van kwaad tot erger. Het wordt bijv. zeker de hoogste tijd dat men de impact van spoorlopers en persoonsongevallen probeert te beperken. Die problemen zijn er nu eenmaal, zijn op korte termijn niet weg te cijferen, en dus moet men de gevolgen op de stiptheid proberen te verminderen: door sneller en pro-actief optreden van de (spoorweg)politie, door de parketten uit hun ivoren toren te halen. Enkele jaren geleden werd er ronduit gevraagd om ongevallen, zelfs dodelijke, op autowegen sneller af te handelen, ik zie niet in waarom dat op spoorwegen niet zou kunnen. Bovendien zijn er vaker en vaker afgereden slagbomen: de veralgemening van camera’s en het systematisch beboeten van overtreders is een aangewezen oplossing.
    Neemt niet weg dat het aantal defecte treinen, seinen en overwegen ook weer in de lift zit. En dat is zo mogelijk nog ergerlijker dan al de eerder genoemde oorzaken van vertragingen.
    En dan is er nog de reglementering: ik denk dat veel treinbestuurders eigenlijk op een perfect reglementaire manier de reglementering toepassen en op die manier zelf aan de basis liggen van veel vertragingen. Correctie: het is de reglementering die aan de basis ligt van veel vertragingen. Veel stations worden tegenwoordig stapvoets binnengereden en dat verhindert het inlopen van vertraging, als het al niet nieuwe vertragingen veroorzaakt. Uit wat ik op allerlei fora lees, meen ik te mogen afleiden dat de doorgedreven informatisering, o.a. bij het (niet) openstellen van seinen op het ogenblik dat de treinen het stations naderen, vaak voor vertraging zorgt. Dat zorgt voor veel kwaad bloed bij treinbestuurders die het goed menen met hun job en hun reizigers.

    1. Mooi verwoord Vic, bedankt voor je terechte opmerkingen en bezorgdheden. We zitten de laatste tijd inderdaad weer in een neerwaartse spiraal. Zelf ondervind ik het elke dag aan den lijve.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *