Communicatie bij de NMBS

Terwijl de NMBS verwoede pogingen doet om alle treinvertragingen te steken op derden (zelfs op een zieke machinist, Crols was er als de kippen bij om die 1450 minuten op die zieke man te steken), maken we vanavond weer weinig fraais mee…

Eerst even terug naar gisteravond, want de top van de NMBS mag dan al hameren op stiptheid, op het terrein loopt het compleet fout. Ik stond er bij en keek er met grote ogen naar… Gisteravond in Antwerpen-Centraal wacht ik op trein 4539 vanuit Essen naar Charleroi-Sud (M4m) die vertrekt om 17.55 uur (spoor 23). Op spoor 24 staat de IC3338 van 17.38 uur in vertraging naar Brussel-Zuid meer dan 5 minuten te wachten op vertrek (deuren dicht, AVG gedraaid)… tientallen mensen willen afstappen en uiteindelijk gaan de deuren weer open. Iedereen springt op trein 4539, de deuren van onze trein gaan dicht en ook die van 3338 en wat gebeurt er ? Trein 3338 vertrekt als eerste šŸ™‚ Hoe kan een mens dit bedenken ? Is de software op hol geslagen of weet men totaal niet meer waar men mee bezig is ? We passeren trein 3338 net voor Mechelen-Nekkerspoel. In Mechelen hebben door dit onoordeelkundig besluit tal van mensen hun aansluiting gemist en ikzelf kon ternauwernood nog aansluiting halen in Brussel-Noord met trein 1590.

Vanavond komt trein 1938 door een storing te EdingenĀ  tot stilstand net voor het station. De treinchef brabbelt in het Frans een boodschap, maar daar blijft het ook bij. Uiteindelijk raken we tot Edingen (+24) maar de gevolgen zijn groot. Het treinverkeer op lijn 123 naar Geraardsbergen is onderbroken, maar de treinchef van IC1938 is absoluut niet het toonbeeld van communicator voor de reizigers, een rol die hij ook moet uitvoeren. Het blijft bij zijn eentalige Franstalige interventie dat de trein vertraging heeft (wow, interessant !) maar een alternatief voor de vele reizigers naar Geraardsbergen is niet aangegeven laat staan dat de treinchef beseft dat hij moet omroepen in het Nederlands of weet dat er hier een spoorlijn aftakt naar Geraardsbergen. Ik stel me serieus vragen bij de competentie van sommige van die mensen.

In Edingen staan enkele treinen naar Geraardsbergen afgeschaft. Doordat de geluidsinstallatie in Edingen niet goed is afgeregeld is ook niet te horen dat op het perron wordt omgeroepen dat de reizigers naar Geraardsbergen via Ath kunnen reizen. De deuren gaan dicht en daar staan dan tientallen reizigers geblokkeerd en te wachten op bussen die misschien in de aloude traditie nooit zullen opdagen. Ik heb het opgegeven en kan met de auto richting Geraardsbergen.

Wat hebben we vanavond geleerd ? Dat de NMBS er nog steeds niet in slaagt haar reizigers in real-time te informeren.

En wat heeft de NMBS geleerd ? Zeker niets. Alles blijft bij het oude. Mevrouw Dutordoir kan wel verder blijven orakelen en de werkvloer bezoeken en de stiptheidsmanagers kunnen blijven plannen maken, maar op het terrein loopt het steevast fout. Ik zie helaas alleen maar verslechtering in die 20 jaar dat ik naar Antwerpen spoor.

3 reacties op “Communicatie bij de NMBS”

  1. Eigenlijk denk ik dat info aan de reizigers een afzonderlijke cel zou moeten worden. Nu zijn te veel mensen met allerlei andere dingen bezig en die geven af en toe toevallig ook nog eens informatie mee. Het aantal “incidenten” lijkt me groot genoeg te zijn om een dienst in het leven te roepen die werkelijk niets anders doet dan reizigers (Ć©n treinpersoneel) informeren.

    1. Ik kan je volledig bijtreden Vic. Alleen spijtig dat reizigers zoals jij en ik dit moeten vaststellen en de NMBS op dat vlak nog in het stenen tijdperk zit. Bedankt voor je reactie !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *