De Franstalige arrogantie bij de NMBS

Op 23 mei was het weer eens van dat in Edingen. Nochtans een faciliteitengemeente maar de boordchef vond het enkel nodig om in het Frans te communiceren. De Nederlandstalige reizigers waren alweer (en dat heb ik al vaker bemerkt op treinen van de reeks 19xx) quantité négligeable.

Ik heb in elk geval een klacht ingediend voor de informatieverstrekking in de trein en in het station, waar tientallen reizigers voor de richting van Geraardsbergen werden om de tuin geleid.

Ik hoop dat de NMBS met dank aan de bemiddeling van de Ombudsdienst voor de treinreizigers eindelijk eens duidelijk maakt aan bepaalde Franstalige treinbegeleiders dat de taalwetten dienen nageleefd te worden en informatievoorziening prioritair is.

In Edingen komt men precies in een woestijn van desinformatie. Nochtans moet de spoorwegmaatschappij haar plichten nakomen en alle reizigers informeren, niet alleen de Franstaligen.Bepaalde treinbegeleiders zijn ook zeer halstarrig en weigeren Nederlands te spreken bij het tonen van het abonnement. Onbegrijpelijk, was het 100 jaar geleden gebeurd… maar we schrijven 2018. Ik kan de Nederlandstalige treinreiziger alleen maar oproepen om ook klacht in te dienen.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *