De NMBS en de reden van vertraging

De NMBS kan geen goede stiptheidscijfers voorleggen. In maart reed 88,5 % van de treinen stipt, wat betekent dan ze met minder dan 6 minuten vertraging in hun eindstation aankwamen. In maart vorig jaar reed nog 89,5 % van de treinen stipt. Ook in januari (88,6 %) en februari (87,3 %) reden de treinen minder stipt dan in 2017 .

Bart Crols van de NMBS haast zich om te zeggen dat het ofwel de fout is van derden (onder andere spoorlopers) als van Infrabel/NMBS… Goed Bart… maar kijk ook eens naar andere oorzaken…

Dagelijks reis ik van Geraardsbergen naar Antwerpen en terug en wat ik zie tart elke verbeelding. Zo ook donderdagavond 26 april. Onze IC4539 uit Essen naar Charleroi-Sud wordt te Mechelen aan de kant gezet voor Eurostar 9177 uit Amsterdam naar Brussel-Zuid… Het gevolg is navenant : We komen met +14 aan in Brussel-Noord en ik mis mijn aansluiting met trein 1590 naar Geraardsbergen en mag een uur wachten. En ik ben heus niet alleen die een trein mist en dat voor een hogesnelheidstrein die uiteindelijk met +7 aankomt in Brussel-Zuid en waar maar enkele mensen op zaten. De NMBS en Infrabel moeten DRINGEND werk maken van de impact van elke trein.  Geef voorrang aan treinen die een grote bezetting kennen in plaats van treinen die worden ingedeeld volgens IC/S/P/L/…

Ik zou van Infrabel graag eens willen weten wat de impact is op de vertragingscijfers van de absolute prioritaire treinen zoals hogesnelheidstreinen Thalys en Eurostar. Dagelijks heb ik last van vertraging van deze treinen tussen Brussel en Antwerpen. Toch merkwaardig dat de zogenaamde reizigersorganisatie TreinTramBus daar ook geen gewag van maakt. Ik vermoed dat deze mensen absoluut geen voeling hebben met het dagelijks reizen per trein. Jammer !

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *