Thriller

Mocht het scenario van mijn avondetappe verfilmd worden, zou het nog spannend zijn ook ! We vertrekken om 16.31 uur in Antwerpen-Berchem, maar door afschaffing van trein 3137 naar Brussel-Zuid, stopt onze trein 2038 ook nog in Mortsel-Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde… goed voor een vertraging van 11 minuten bij aankomst in Brussel-Noord. Mijn twee aansluitingen (eentje via Ternat) en de andere via L50C zijn in principe opgegeven, maar aangezien de trein naar Denderleeuw en Gent Sint-Pieters door vertraging pas om 17.12 uur vertrekt, haal ik deze laatste aansluiting via L50C toch nog..

Als reiziger moet je ook vaak rekening houden met werken en perron 12 in Brussel-Noord is een groot probleem om tijdig beneden te geraken als gevolg van die werken… Ik stap echter een rijtuig verder af, zodat we in vliegende vaart doorheen een bomvolle gang naar perron 4 kunnen sprinten. Uiteraard zijn de stoorzenders midden in de gang ook aanwezig : een koppel met grote fietsen die de doorstroming blokkeren. Onbegrijpelijk hoe mensen soms onwetend zijn.

Ternauwernood snel ik de perrontrappen op, zie gelukkig op het M6-rijtuig op perron 5 LEDE staan op het rijtuig, want er werd van spoor gewisseld met de trein naar Brugge… Een mens kan geen ogen genoeg hebben om met alles rekening te houden.

Tevreden kies ik een zitje voor twee in het eerste klasse rijtuig, maar dan merk ik de melding van een defecte trein tussen Brussel-Zuid en Gent Sint-Pieters en het uittellen van de minuten kan opnieuw beginnen… we slepen naar Denderleeuw, komen daar bijna gelijktijdig op het moment van vertrek van trein 8922 aan (17.51 uur) met +16. In Denderleeuw hebben ze gelukkig een helder moment om de aansluiting te verzekeren met deze trein… dit moet immers, want de wachttijd bedraagt maximaal 6 minuten. Helaas gebeurt dit niet altijd. Het kan toch niet dat de NMBS haar eigen spelregels niet volgt ?

Gelukkig stap ik in Denderleeuw af aan de trappen (daarmee moet je als reiziger dan ook nog eens rekening houden) zodat ik als eerste van deze overstappende reizigers in motorstel 735 kan opstappen. Een verhaal met een goed eind, maar wie niet goed te been is, geen online info heeft of niet goed weet een prima positie te kiezen bij het afstappen, mist met gemak een aantal treinen. De NMBS heeft nog verschrikkelijk veel werk om de reizigers (vooral zij die overstappen) te voorzien van informatie in de trein. In trein 2238 werd tussen Brussel en Denderleeuw geen informatie over de vertraging of aansluiting in Denderleeuw verstrekt. Een typische kwaal voor deze verbinding Tongeren – Gent Sint-Pieters !

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *