Train Map NMBS… tja.

Bij de NMBS zijn ze de pedalen volledig kwijt. Blijkbaar zijn sinds een paar dagen alle problemen van informatievoorziening opgelost dankzij de gloednieuwe applicatie Train Map. Je kan de treinen live zien rijden… althans op basis van meetpunten op het spoor op dit moment en vaak klopt die informatie ook niet.

Herinner u de “schitterende” NMBS app die volledig tekortschiet, treinen die nog niet vertrokken zijn staan gewoon als rijdend aangegeven ! Stel dat je op een perron in pakweg Eichem (L90) staat te wachten op je trein en hij komt er niet door… de meerwaarde van dit systeem is op dit ogenblik 0,0. Niemand wacht erop en al zeker niet als je op een smartphone de kaart moet oproepen. Maar.. mevrouw Dutordoir wou een systeem waarmee de reiziger zelf kon controleren waar zijn trein zich bevond tegen september en kijk, het manna blijkt weer uit de hemel te vallen. Er was een zeer goed systeem : Railtime (van Infrabel).

Waar ik wel een toekomst in zie is een chatfunctie waarbij je als reiziger terecht kan bij een helpdesk voor een specifieke vraag en dat in real-time. NMBS Twitter is slechts een doekje voor het bloeden…

Voor de verandering is het eens niet Crols als woordvoerder van de NMBS maar Dimitri De Temmerman die letterlijk zegt : “We zullen de toepassing uitbreiden, ook op basis van wat de reizigers verlangen”. Tja, volgens hem is dat vooral goed om te weten waar de stopcontacten zich in de trein bevinden, maar voor mij is dat toch wel iets anders en in het bijzonder of de samenstelling van de trein gewijzigd is. Maar daarover wordt weer niet gesproken. Belangrijke dingen in het voordeel van de reiziger worden bij de NMBS nog steeds fel gemeden.

Misschien toch maar terug naar de goede oude tijd van Railtime waar ik wel goede herinneringen aan heb… Infrabel kan precies een pak beter overweg met informatievoorziening dan de NMBS.

Overigens : de (sociale) media in België zijn echt niet de moeite… er is nauwelijks een punt van kritiek op Train Map. De kranten nemen het bericht klakkeloos over van de NMBS zonder ook maar één seconde het systeem in twijfel te trekken of een kritische stem te laten horen. Een journalist moet inzicht hebben in bepaalde materie, maar de laatste tijd lijkt iedereen journalist te zijn zonder inzicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *