Trein vertrekt leeg in Edingen naar Geraardsbergen…

Vanavond 4 december is weer een hoogtepunt voor het NMBS blunderboek. Trein 1938 Brussels Airport – Tournai heeft bij aankomst in Edingen 15 minuten vertraging opgelopen (aankomst om 17.48 uur). Normaal vertrekt om 17.42 uur P-trein 8576 naar Geraardsbergen en neemt de reizigers mee die op deze trein uit Brussel zitten. Trein 1938 is ook de enige trein met een pak reizigers voor trein 8576.

Vanavond gebeurt dan het ongelofelijke… eerst vertrekt trein 3387 naar Geraardsbergen en dan net daarna trein 8576 om 17.43 uur (in plaats van 17.42 uur). Dat betekent dus dat 50 reizigers mogen wachten tot trein 1589 (ook al in vertraging) om 18.24 uur in Edingen aankomt. Wachttijd … 36 minuten door een ongelofelijke stommiteit van de onderchef te Edingen die er dan nog gewoon staat op te kijken op het perron.

Aangezien trein 3387 voor trein 8576 rijdt, heeft deze laatste dus 7 minuten vertraging bij aankomst in Geraardsbergen. 7 minuten, dat was de tijd die nodig was om in Edingen te wachten op ons reizigers van trein 1938. De Franstalige onderchef brulde dat hij orders kreeg van zijn directie… Hoe kortzichtig en dom is het dat men trein 8576 laat slepen achter trein 3387.

Die  7 minuten vertraging van trein 8576 bij aankomst in Geraardsbergen konden perfect gebruikt worden om trein 8576 te doen wachten. Nu is deze trein gewoon LEEG (!!!) vertrokken naar Geraardsbergen en was er overbezetting in de volgende trein. Conclusie : De NMBS leert het nooit en de onderchef in Edingen kan men gerust vervangen door een bordkartonnen versie. Ik wil ermee voor betalen, want de man met de sigaar in de mond is het niet waard om te werken voor de NMBS. De reiziger is daar gewoon altijd de sigaar …

Er is na al die jaren nog niets veranderd. De job van onderstationschef in Edingen mag men morgen afschaffen. Eindelijks eens een nuttige besparing ! Zolang de NMBS de verantwoordelijkheid niet nagaat bij zo’n mensen als die niet-geïnteresseerde onderstationschef zal er nooit iets veranderen.

2 reacties op “Trein vertrekt leeg in Edingen naar Geraardsbergen…”

  1. Gebrek aan empathie, al huiver ik om dat modewoord te gebruiken. Daarom schrijf ik liever inlevingsvermogen. Ik vrees dat dat bij sommige spoorweglui ontbreekt, ook al omdat het hen eigenlijk zo opgelegd wordt. Maar als je daar als onderstationschef op het perron staat en je kunt je niet inleven in al die reizigers die daar een stuk van hun avond in de maag gespitst krijgen, dan moet je eigenlijk een andere job zoeken. Waar is de tijd dat een ochst in Halle zei: “Treinen zijn er niet om op tijd te rijden, maar om reizigers te vervoeren.” En er zou nooit een aansluiting verbroken geweest zijn als het aan hem lag. Spijtig dat ze dat tweede deel van zijn motto tegenwoordig vergeten.
    Eigenlijk rijden de treinen nu even slecht of even goed als in de jaren 1970-1980. Ik haal alleszins dezelfde stiptheidspercentages. Het grote verschil is dat treinen toen wel op aansluiting wachtten en tegenwoordig niet meer. Ik ging elke maandag in Herne een student bijwerken voor Engels. Bijna elke week deed zich hetzelfde voor: in Zottegem moest de omnibus richting Edingen en Braine-le-Comte wachten op de aansluiting uit Brussel. In Edingen wachtte de semi-direct naar Schaarbeek (en Halle) op die vertraagde omnibus. Die vertraging van de trein uit Brussel veroorzaakte dus 2 nieuwe vertragingen maar als reiziger had je wel de zekerheid dat je geen uur moest verliezen in Edingen. Slechte stiptheidscijfers, dat wel, maar ook tevreden reizigers.

    1. Vic, bedankt voor je uitvoerige en leerrijk antwoord op mijn bijdrage. Mijn stiptheidspercentages zijn naar beneden geduikeld al is dat voor een deel ook te wijten aan trein 2006 die bijna elke dag een aanzienlijke vertraging maakt. De kern van de zaak dat er lokaal minder wordt omgezien naar de reiziger is volgens mij ook de toenemende digitalisering en groepering van seinhuizen. Vroeger kon het misschien nog ter plaatse geregeld worden, maar nu is er niets of niemand meer die zich iets aantrekt van wat de reizigers meemaken of ondergaan. Wie het zich wel aantrekt (en zo zijn er echt wel nog) zal van zijn overste ook wel al eens het deksel op de neus gekregen hebben. Alles is geweten en vertragingsminuten zullen wellicht ook voor NMBS of Infrabel zijn en iemand is verantwoordelijk alleen is het absurd om een trein leeg te laten vertrekken en 50 mensen achter te laten op een leeg perron. Bedankt voor je reactie, Vic ! Ik zag op http://blog.seniorennet.be/overweg13/archief.php?ID=2196995 dat je al van 20000 treinen gegevens hebt. Een onuitputtelijke bron is dat en fijn om er nog eens af en toe op terug te kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *