Algemene vervoersvoorwaarden NMBS aangepast…

De marketingbrigade van de NMBS kan weer juichen. De tijd van Franz Kafka ligt al lang achter ons maar het lijkt wel alsof de verborgen regels en het machtig overheidsapparaat eigenhandig door de NMBS marketingjongens wordt aangepakt. Het klinkt in ieder geval hip : beter gestructureerde informatie of nog cooler is het om te zeggen dan we van 246 blz. vervelende regels naar een vereenvoudigd en geüniformiseerd  document van amper 15 blz. gegaan zijn.

Mooie en vlotte praat, maar zal het echt zo vlot lopen als er zich discussies afspelen ? Tot op heden kon je perfect opzoeken als reiziger wat je rechten en plichten waren. Ik moet u eerlijk bekennen dat ik vaak met de zoekfunctie zaken opzocht waarvan ik niet zeker was.

Na het gejuich en de felicitaties in de pers (alle kranten nemen het persbericht over zonder nadenken) volgt waarschijnlijk toch een ontnuchtering. Ik vermoed dat er binnenkort weer een aantal extra bijlages bijkomen omdat de vervoersvoorwaarden te simpel worden voorgesteld.

Op pagina 7 lees ik “§1. NMBS moet elke reiziger en zijn bagage vervoeren voor zover het vervoer mogelijk is met treinen die in de dienstregeling van het Spoorboekje zijn aangegeven en voor zover dit vervoer niet door overmacht wordt belemmerd. “. Tja, het Spoorboekje moet je dan zelf wel afdrukken, want de NMBS verzaakt aan haar plicht om de reiziger in dit geval ook via papier te informeren. Wat is de volgende stap ? Het afschaffen van de gele affiches in de stations ? De app wordt misschien de nieuwe mantra, maar die app werkt soms niet (dat merk je zeker bij zwaar verstoord treinverkeer als de NMBS-servers het niet meer aankunnen) én geeft soms gewoon te laat de juiste info weer. Hier is nog veel werk aan de winkel.

Aangezien het de laatste tijd weer bol loopt van de vertraging had ik verwacht dat de NMBS haar trouwe reizigers vooral een administratieve vereenvoudiging zou aanbieden op het vlak van treinvertragingen en vooral de terugbetaling. Maar ik lees : “voor minstens 20 vertragingen van 15 minuten (of meer) in een periode van 6 maanden, vergoedt NMBS 25 % per vertraging; • voor minstens 10 vertragingen van 30 minuten (of meer) in een periode van 6 maanden, vergoedt NMBS 50 % per vertraging;”. De klant die vertraging noteert, moet boekhouder blijven spelen. Velen verzaken aan deze paperassen. Raar toch dat de NMBS er niet is voor de trouwe klant en dat hier geen vereenvoudiging mogelijk is.

En ik vermoed dat een abonnee tweede klasse die zich in eerste klasse gaat nestelen gewoon “terechtgewezen” kan worden, want ik zie nergens een onregelmatigheid “Medium” of “High” hiervoor.  Dat zet de poort open naar meer misbruik. Komt de treinchef langs, dan zet je je gewoon weer op je plaats. Anders, heb je het mooi voor elkaar gebracht met een formule waar je niet voor betaalde. Ergens heb ik de indruk dat de NMBS met deze nieuwe regel de eerste klasse langzaam maar zeker wil afschaffen.

Proficiat aan de marketingboys van de NMBS voor de vlotte praatjes in de pers. Ondertussen kan ik sinds 31/12/16 geen parkeerticket meer kopen voor de NMBS parking te  Geraardsbergen. Het is nu ook duidelijk dat de nieuwe NMBS-bijbel één van de redenen was waarom de NMBS mij nooit informeerde over de afschaffing hiervan. De NMBS verzaakte om alle abonnees van de parking ook maar één woord uitleg te verschaffen. Typisch !

2 reacties op “Algemene vervoersvoorwaarden NMBS aangepast…”

  1. Het is inderdaad hallucinant. Een heleboel zaken komen er dan ook niet meer in voor: dat kan ertoe leiden dat de “Voorwaarden” snel opnieuw uitgebreid zullen worden, of dat de totale willekeur zijn intrede doet. Ik begrijp allerminst dat treintrambus zich blindstaart op de enkele verbeteringen die er zeker zijn, maar totaal niet ziet dat een aantal problemen helemaal niet opgelost zijn. Ik zie er alvast twee: je bestemming voorbijrijden en er dan terugkeren (het bekende voorbeeld van Oostkamp) en het ten onrechte plaatsnemen in eerste klas.

    1. Inderdaad Vic. Ik begrijp de houding van een organisatie niet die de treinreiziger moet verdedigen. Je moet niet alleen de zogenaamde pluspunten aanhalen, maar ook opkomen voor je doelpubliek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *