Bellot

François Bellot (minister van Mobiliteit) spreekt van 1,05 miljard euro nodig om het Gewestelijk Expresnet (GEN/RER) te voltooien. Zo komen we uit bij een half miljard euro om het GEN/RER af te werken in Wallonië (Vlaanderen 75 miljoen en in Brussel en de Vlaamse rand tussen Wallonië en Brussel maar liefst 458 miljoen).

Die 60/40 verdeelsleutel is volgens de audit van het Rekenhof één van de redenen voor de aanzienlijke vertragingen in de uitrol van het GEN/RER. Tot op heden werd die verdeelsleutel jaarlijks toegepast wat de vlotheid van de uitvoering van de projecten niet ten goede kwam. Bellot werkt aan een akkoord met de ondertekenaars van de GEN-conventie om de verdeelsleutel over meerdere jaren toe te passen. De PS vraagt zelfs om het hele GEN/RER project uit die verdeelsleutel te halen wat uiteraard compleet absurd is.

Wanneer je de Nederlandstalige en Franstalige kranten vergelijkt zie je overigens een zeer verschillende insteek : Franstalige kranten hebben het vaker over ergernissen van reizigers, sluiten van loketten en druk van politici om die toch open te houden of het protest tegen een slechte dienstregeling, terwijl Nederlandstalige kranten het meestal hebben over af te schaffen overwegen, afgereden slagbomen of een bovenleiding die moet hersteld worden…

Er zijn nochtans ook veel noden in Vlaanderen. De verhoging van de perrons is er vast en zeker één van. Hopelijk wordt het geld snel geïnvesteerd. Stap in Zottegem maar eens op af de trein. Je moet bijna een bergbeklimmer zijn. En in Viane-Moerbeke (L123) is het nog slechter. De halte ligt in een bocht mét lage perrons en geeft vooral bij de opstappende reizigers richting Brussel problemen… Het is trouwens het enige station dat Infrabel niet aanpakt op deze lijn. In Turnhout kunnen ze er ook van van meespreken : de belangrijke verharding van het perron blijft een doorn in het oog van vele pendelaars net als de lage perrons. Foto : Het oude perron van Tollembeek (links) op lijn 123 Geraardsbergen – Edingen werd niet meer vernieuwd, maar voorbij de overweg werd een nieuw perron aangelegd. Het perron richting Brussel (met mijnwerkerslamp als herinnering aan hen die in de steenkoolmijnen werkten in le Centre en de Borinage) in renovatie op 23/10/2011.

2 reacties op “Bellot”

  1. Hier ben ik het niet helemaal met je eens, het GEN is een nationaal project, en het lijkt me niet zo vreemd dat het uit de verdeelsleutel zou worden gehaald. Uiteraard zijn er heel wat noden in Vlaanderen, de genoemde perronverhogingen, maar ook bijvoorbeeld de inrit van station Hasselt, al bijna 20 jaar over bundelsporen, zouden dringend moeten worden aangepast, maar de noden in Wallonië zijn niet minder, integendeel. Vooral het GEN is ook voor hen heel belangrijk, en als Brusselaar kan ik alleen maar hopen dat het heel wat pendelaars uit hun auto zal krijgen, het haalt niets uit als er maar vanuit één richting voldoende treinen rijden.
    Er is inderdaad heel wat meer protest over verminderende dienstverlening, maar het haalt, net zoals in Vlaanderen, trouwens, weinig uit. Slechts een handvol stations in de provincie Luxemburg is nog bemand, om maar een voorbeeld te geven, naar Couvin is er zelfs niets meer. Wel moet de voorziene infrastructuur misschien nog eens voor het licht gehouden worden om te kijken of elke kubieke meter beton wel nodig is.

    1. Gelukkig dat we het ook oneens kunnen zijn. Voor mij is het GEN/RER vooral een megalomaan project. Voeg daarbij nog dat tal van overheidsdiensten en zelfs bedrijven delokalisatie nastreven alsook thuiswerken en het feit dat niet iedereen werkt op een plaats waar openbaar vervoer aanwezig is. Ik vermoed dat vooral delokalisatie (en misschien een Brusselse pendelaarsbelasting ?) zullen leiden tot het wegtrekken van werknemers uit de Brusselse regio. En er is zoals Bellot ook al aangaf geen geld meer voor extra investeringen (zoals een mooie rotonde…) alleen nog de kern is van belang : sporen en perrons. Maar fijn om met jou van gedacht te wisselen, Bart !

      UPDATE 3/3/17 : Ondertussen is er heel wat te doen rond de figuur van Vincent Bourlard, directeur Stations bij de NMBS. De Coninck van N-VA in De Tijd: ‘In de NMBS staat hij ook bekend als ‘Monsieur ULM’, wat staat voor Uniquement Liège et Mons. Het is een verwijzing naar zijn betrokkenheid bij de bouw van nieuwe treinstations in die twee Waalse steden. Ze zijn omstreden wegens hun peperdure prijskaartje, terwijl er bijna een miljard euro tekort is voor de afwerking van het Brusselse voorstadsnet.’

      En nog een interessant artikel http://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/het-gen-is-niet-gemaakt-om-files-te-doen-afnemen/29647

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *