Bevrijding

Als het goed is mag het ook gezegd worden. Het gaat de laatste tijd weer wat beter met de stiptheid van trein 2006 van Charleroi-Sud naar Antwerpen-Centraal. Is het een tijdelijk fenomeen of is er wat bijgestuurd ? Ik weet het niet.

Vanavond neem ik trein 4539 van Antwerpen-Centraal naar Charleroi-Sud tot in Brussel-Noord. Terug een normale samenstelling van het treinmaterieel (9 rijtuigen M6).  Voor Mechelen lopen we vertraging op door kruising met een Thalys. Het aandeel vertraging voor binnenlandse treinen moet enorm zijn als gevolg van de absolute voorrang van die Thalys treinen. De treinchef is echter van het plezante type met zijn originele boodschap…

Maar een ongeschreven pendelaarswet zegt dat vertraging leidt tot nog meer vertraging. En zo gaat het ook. Net voorbij Mechelen is het opnieuw wachten op passage van de IC van Brussel-Zuid naar Amsterdam. Net voor Vilvoorde gaat het aan 40 km/u, maar groen licht zorgt in extremis nog voor een mirakel voorbij Vilvoorde : we zien onze trein 1590 zich klaarmaken voor het vertrek in Schaarbeek én we zitten er nog net voor (aankomst in Brussel-Noord met +6).

Het zou niet de eerste keer zijn dat ik de aansluiting (neen, gewoon volgende trein, aansluiting bestaat niet voor de treinen die ik neem) in Brussel-Noord mis omdat ze de trein naar Geraardsbergen – Denderleeuw via spoor 10 de Noord-Zuidverbinding inloodsen. Gelukkig, deze keer geen onverwachte verrassing en we komen in Geraardsbergen aan met +5.

9 reacties op “Bevrijding”

  1. Die voorrang voor internationale treinen is natuurlijk logisch, maar zoals je zegt: het aantal minuten vertraging voor de binnenlandse treinen is niet te schatten. Je kunt je voorstellen wat dat was op lijn 96 met al die treinen van en naar Parijs, inclusief de TEE die absolute voorrang hadden. Ik zal er niet ver naast zitten als ik schrijf dat meer dan de helft van de vertragingen eigenlijk hun oorsprong vonden in het internationaal verkeer. Want dat is het eigenaardige: ze hebben overal voorrang en toch rijden ze altijd met vertraging…

    1. Dag Vic,

      Ik kan wat je vertelt, alleen maar beamen. Helaas is de binnenlandse reiziger de klos. Stel je voor dat er nog meer internationale treinen worden ingelegd…

  2. Het grote probleem met Thalys is ook de absolute onwil van de Thalysbegeleiders (excuseer, Train-Managers…) om het instappen te bespoedigen. Dagelijks loopt het verkeer in Antwerpen-Centraal in de war omdat zij alle tijd van de wereld hebben om eerst iedereen te controleren en te begroeten vooraleer ze aanstalten maken om te vertrekken… Ook de missing link van lijn 25N tussen Mechelen en Antwerpen (die er ook nooit gaat komen) zorgt ervoor dat deze veredelde TGV de pendelaar in de weg rijdt… en dit terwijl Thalys jaarlijks enkele miljoenen (in 2012: 6.000.000 € !!!) staatsteun krijgt voor de ‘spook’ binnenlandse bediening… Probeer maar eens een binnenlands traject te kopen op Thalys = bijna onmogelijk (na lang zoeken vond de loketbediende er één tussen Brussel en Antwerpen @ 50€ in comfort 1 !).

    1. Schrijnend is dat Kristof en dat terwijl de “gewone” treinchefs op hun donder krijgen als ze 1 seconde te laat vertrekken. Die “trainmanagers” zullen ook weten dat ze niet worden gesanctioneerd.

      Bedankt voor de aanvulling van de kostprijs voor binnenlandse bediening. De “app” van de NMBS doet gretig mee en biedt zelfs reiswegen aan met Thalys tussen Brussel en Antwerpen.

  3. Ik dacht zelfs dat die mogelijkheid al enige tijd afgeschaft was. Alleen voor de ICE kun je nog een supplement kopen bovenop een binnenlands biljet, en ook dat is vrij prijzig. Of bedoel je gewoon een biljet dat geen supplement is maar de hele vervoersprijs dekt?

  4. Het supplement voor Thalys en ICE is afgeschaft. Voor Thalys zijn er enkel nog biljetten ‘flex’ en ‘semi-flex’ te koop aan de internationale loketten maar aan belachelijk hoge prijzen én indien de m/v achter het glas gemotiveerd is om dit op te zoeken.

  5. Op voyages.sncf zijn de binnenlandse trajecten Brussel-Antwerpen/Luik met de Thalys trouwens online te koop. Een biljet semi-flex is geldig voor de 2e klasse en kost 25€, een flex biljet is voor 1e klas en kost 35€. Als voorbeeld nam ik 14/03 en als resultaat kreeg ik slechts 3 verbindingen op de hele dag; dat moet dus wel een heel populair product zijn als alle andere plaatsen al uitverkocht zijn ! De Duitse ICE is ook beschikbaar. De Duitsers zijn bescheiden en vragen in 2e klas slechts 19,60€ tussen Brussel en Luik…

    1. Interessant Kristof. Ooit ga ik dit toch ook eens proberen, maar het moet precies wel allemaal heel goed meevallen als ik het zo lees.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *