Communiceren met reizigers ? De NMBS leert het niet.

Over deze ochtend gaan we maar zwijgen. Een aansluiting die geen aansluiting is, missen we in Brussel-Zuid en om de tijd te doden rijden we maar door naar Brussel-Noord. Dat scheelt weerom een wachttijd op het perron aangezien we automatisch vertraging opbouwen in de NZV.

Vanavond nemen we trein 2038 in Antwerpen-Centraal. Na een spurtje in Brussel-Noord van perron 12 naar perron 9 halen we nog net trein 1938 richting Tournai. Het smalle perron 12 is helaas zo druk dat je al gemakkelijk 1 minuut verliest door een teveel aan reizigers die aan de deuren staan te wachten. Gelukkig betekent het halen van deze trein met M6-rijtuigen (bezetting 95 % in eerste klasse bij vertrek in Brussel-Zuid, minister Vandeput, de promotor van het afschaffen van eerste klasse voor bepaalde ambtenaren mag eens meereizen) een stressloze overstap op trein 8576 Edingen – Geraardsbergen.

Helaas tikken de minuten voorbij in Edingen en blijven de treinen uit de Brusselse NZV doorstromen op spoor 3. De treinbegeleidster heeft er precies geen kaas van gegeten en pas om 18.02 uur (normaal vertrek om 17.43 uur) als onze trein in beweging komt, wordt er omgeroepen dat er aansluiting moest verleend worden.

Blijkbaar is het niet mogelijk om de reizigers al was het maar met één zinnetje om 17.43 uur te informeren dat we dienen te wachten op treinen uit Brussel. Gek toch vind ik dat en bovenal een gemiste kans, want er is nu een omroepsysteem in de trein en toch wordt er geen gebruik van gemaakt om het basisbeginsel van informatie geven uit te voeren. Over de vertraging maken we geen opmerkingen (de officiële wachttijd voor deze trein bedraagt minder dan 14 minuten), maar desinformatie vind ik wel erg.

2 reacties op “Communiceren met reizigers ? De NMBS leert het niet.”

  1. Het lijkt wel de goeie, oude tijd, toen treinen inderdaad lang op elkaar konden wachten. Ik ben daar nog altijd voorstander van, al is het dan best mogelijk dat je met de wachtende trein een andere aansluiting, bijvoorbeeld met een bus, mist. Stiptheid is daar nog altijd de beste remedie tegen, al is het al bij al vandaag toch nog vrij goed verlopen.

    1. Dag Vic, inderdaad goed verlopen vandaag, maar de informatievoorziening lijkt toch wel optioneel de laatste tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *