Door het oog van de naald

Helaas heb ik al te vaak het gevoel dat ik in het epicentrum van de actie zit. Vanavond staan er drie storingen op het menu en met twee ervan heb ik te maken. Normaal zou ik in de avondspits trein 2066 nemen tussen Brussel-Noord en Denderleeuw (via Jette), maar gelukkig kan ik nog trein 1938 naar Tournai nemen. Helaas druk bezet door afschaffing van de P-trein 8514 die ervoor zit. Te Silly staat echter P-trein 8513 defect, maar dat heeft gelukkig geen invloed op onze trein tot Edingen. De vlotte overstap op de P8576 Edingen – Geraardsbergen komt niet in het gedrang.

Trein 2066 (Brussel-Zuid naar Aalst) is een ander paar mouwen : agressie op de treinbegeleider te Bockstael wat zorgt voor +44… Door het oog van de naald gekropen dus want anders had ik op zijn minst 2 treinen gemist. Hopelijk gaat het goed met de aangevallen treinchef en wordt er uiteindelijk door de politieke macht werk gemaakt van echte strafmaatregelen tegen die vrijbuiters.Er is al jaren sprake van strengere straffen maar volgens mij is dit nog altijd maar “op papier” het geval.

Vanochtend heb ik de eer en het genoegen te zetelen in motorwagen 4101 (eerste treinstel van P7966 Geraardsbergen – Gent Sint-Pieters). Op de kast kon ik de revisiedatum aflezen van 08/04/16 ! Binnenin lijkt het nog fletser dan ooit tevoren : de verlichting is nog wat sterieler en sterker, de witte vuilbakjes zijn eindelijk verdwenen (gelukkig maar), het rooster van de airco is ook aangepast, de zetels zijn netjes én de vloerbedekking is ook donkerder. Voor de rest blijft de motorwagen van de reeks 41 (of althans het lastenboek destijds) een blunder van formaat en een uitzonderlijke slechte beslissing van de toenmalige NMBS-top. Er werd (zoals ook voor andere treinstellen) niet gevraagd naar wat de klant wil en ook de mening van de gewoontereiziger werd nooit gevraagd. Ik kan me moeilijk inbeelden dat de klant op weg naar het werk of terug naar huis vraagt om een ijskoude witte verlichting.

Duidelijk is dat dit materieel geen lang leven beschoren zal zijn als hun voorgangers : de diesels van de reeks 51 en 62 en de M2-rijtuigen. We hebben nog minstens één geluk : dat ze er niet uitzien als een Desiro in dieselversie… al hebben we die ooit gefotografeerd op L122 vorig jaar en het was geen Photoshop 🙂 Toch een uitzonderlijk konvooi van Geraardsbergen naar Merelbeke via de landelijke lijn 122 !

2 reacties op “Door het oog van de naald”

  1. Het rooster voor de verluchting ziet er wel erg industrieel en goedkoop uit… De eerste klas reiziger op de enkele stoelen hebben nu ook een tafeltje gekregen. Toch denk ik dat we even nostalgisch gaan zijn tijdens de afscheidsrit van de mw41 in pakweg 2042 als we waren tijdens het afscheid van de mw44-45… Ik reis in de ochtend met een AM75 naar Antwerpen en rijd in de avond met een M4 terug huiswaarts. In mijn ogen de beste eerste klasse in België! In een Desiro zee is het een verademing!

    1. Hallo Kristof,

      Ik dacht dat die strafbankjes in de MW41 eerste klasse al een tafeltje hadden ? Je mag je gelukkig prijzen dat je die treintypes kunt nemen ! Je komt tenminste op een relaxte manier thuis. Zelf ben ik ook wel tevreden met de M6-rijtuigen in eerste klasse én af en toe eens een MR96 maar het Desiromonster komen we helaas overal tegen. Bedankt voor je feedback.

Laat een reactie achter op kristof Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *