Eerste klasse

Vandaag sporen we met trein 1555 van 06.25 uur in Geraardsbergen naar Brussel-Zuid. Perfect op tijd komen we aan in Brussel en de overstap met trein 4506 van Charleroi-Sud naar Antwerpen-Centraal verloopt ook heel vlot. Op ongeveer 1 uur en 35 minuten staan we vanuit Geraardsbergen in hartje Antwerpen.

Zoals u wellicht weet beste lezer, leg ik mijn reizen af in eerste klasse, niet in het minst om te ontsnappen aan de drukte in tweede klasse. Bij het instappen in Brussel-Zuid hoorde ik nog twee vriendinnen tegen elkaar zeggen dat eerste klasse niet meer van deze tijd is en een houder van een biljet tweede klasse (enkel Engelstalig, deed zelfs geen moeite om ook maar enige andere taal te spreken) kon het niet geloven dat hij fout zat. En toch pleit ik voor het behoud van deze luxe in de trein. Vooral wie ver reist zal dit zeker waarderen. Het is aan de NMBS om voldoende rijtuigen tweede klasse te voorzien en al die het wil een extraatje aan te bieden. U mag er zeker van zijn. Er wordt zeker en vast nog in eerste klasse gespoord en niet alleen door NMBS-personeel. Mij geeft het toch een hoge graad van voldoening in bepaalde treinen (vooral tussen Antwerpen en Brussel of Gent).

Ook vanavond verloopt alles vlot. Het ritje van Antwerpen naar Brussel gaat stipt op tijd en de overstap op trein 2239 naar Denderleeuw gaat zonder problemen. We hebben geluk. We zitten in het niet-gemoderniseerde treinstel 420 en dan nog onder een kapotte TL-lamp. Dat is pas genieten. De rust wordt alleen verstoord door een wat oudere man die telefoon krijgt en naar eigen zeggen zijn mails al een paar dagen niet gelezen heeft. Ik kan het hem niet nazeggen. We staan er soms niet bij stil hoe afhankelijk we zijn geworden van online informatie. Al bij al een rustige dag op het spoor, gelukkig maar !

6 reacties op “Eerste klasse”

  1. Om de felle tl-verlichting te doven in de MS Break volstaat het om de tl-lamp een kwart te draaien, een tactiek die enkele pendelaars vroeger tussen Turnhout en Brussel hanteerden. Soms liep het mis en ‘viel’ de tl-lamp op het rooster met het nodige gedender. De handige harry krijgt de buis wel snel terug in de houders.

    1. Kristof, dat trucje ken ik van in de trein van Geraardsbergen naar Antwerpen via Ath. De trein van 05.17 uur was voor meer dan 2 uur mijn habitat en dan mocht er al wat licht worden gedimd. 🙂

  2. Ik heb het al meegemaakt dat reizigers die pas nog vonden dat eerste klas niet meer van deze tijd waren, de eerste waren om in eerste klas te komen zitten. Erg consequent is dat niet.
    Ik heb een tijdje geleden beslist om mijn mails enkel nog thuis te lezen, omdat ik mezelf erop betrapt was dat ik vaker en vaker naar de gsm greep. En dat wil ik nu net niet doen.

    1. Het is heel moeilijk om niet naar de mobiele telefoon te grijpen. Dat komt deels doordat meer en meer toepassingen ook vanaf dit toestel worden bediend. Mails beantwoorden probeer ik achterwege te laten wegens moeilijk typen op een klein toetsenbord.

  3. Ik heb een Samsung Xcover 2, een val/water/stof -bestendige GSM met een batterij die weken meegaat zonder op te laden… De app van de NMBS draait er niet op wat ook geen ramp is want die laat het in realtime toch afweten en dan zou je die app écht kunnen gebruiken. Bijna iedereen die ik ken heeft een smartphone met een gebarsten scherm en zit zich constant te ergeren aan één of andere app… Laat mij dan maar in het pré-smartphone tijdperk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *