Het kan toch nog

“Soms vraagt een mens zich af hoe het in Godsnaam overleven”, mag dan al de intro zijn van het bekende liedje van Gorki (1992) maar het is ook van toepassing op de reiziger of pendelaar. Vermeng de titel van deze bijdrage met de titel van het liedje van Gorki en u krijgt perfect weergegeven hoe het vandaag ging : op het vlak van vertraging bleef alles uitzonderlijk binnen de perken, maar het publiek in de trein doet soms vragen stellen… Lekkende oortjes, mensen die veel te luid praten, reizigers die nagels knippen, muziek gewoon luidop afspelen of als een bezetene met de balpen knippen. We kregen het vandaag allemaal over ons heen, maar gelukkig zonder het vertragingssausje.

En wat met de vertragingstrein 2006 vraagt u zich af ? Wel, de trein van Charleroi-Sud naar Antwerpen-Centraal (vertrek te Brussel-Zuid om 07.48) reed voor de gelegenheid stipt op tijd al was het wel in een verminderde samenstelling, vier rijtuigen waren er niet bij net als gisteravond. Tussen bepaalde steden zal er gevloekt zijn, maar niet vanochtend richting Antwerpen-Centraal. Zelfs die 5 rijtuigen van het type M6 volstaan nog ruimschoots. In de omgekeerde richting is het in de spits natuurlijk andere koek.

In Antwerpen-Berchem zijn we nog op tijd om tram 11 te nemen richting Melkmarkt. Het dagelijkse ritje in de niet-gemoderniseerde PCC tram uit begin jaren 60 laat  de sfeer van toen gelukkig nog even herleven…

Voor de pendelaars of reizigers die in het verlengde weekeinde van 1 mei de trein nemen naar Brussel is er ook nieuws. Tijdens het verlengd weekend van 1 mei (29-30 april en 1 mei) zal het treinverkeer volledig onderbroken zijn tussen de stations Brussel-Noord en Brussel-Zuid omwille van infrastructuurwerken. Vanaf de “eerste trein” op zaterdag 29 april tot de “laatste trein” op maandag 1 mei zal het treinverkeer volledig onderbroken zijn tussen de stations Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Het station Brussel-Centraal zal dus niet bediend worden. Een gebeurtenis die al meer dan 30 jaar niet heeft plaatsgevonden. De reden ? Een belangrijke en unieke vernieuwingswerf van de seininrichting : de technologie « all-relais » (elektromechanisch) wordt vervangen door een volledig computergestuurde technologie. Deze werf, die grotendeels is uitgevoerd zonder impact op het treinverkeer, zal zowel de veiligheid als de capaciteit van het gedeelte van de verbinding die zich tussen de uitgang van de tunnel en de ingang van het station Brussel-Zuid bevindt, versterken. De veiligheidstesten, die gedurende drie dagen ononderbroken worden uitgevoerd, moeten absoluut plaatsvinden zonder enige commerciële exploitatie van het treinverkeer.

Tot slot nog dit. Als reiziger kom je bij de NMBS op de laatste plaats als het op info aankomt. De app geeft bijvoorbeeld veel te traag real-time info door én bij problemen zie je in het station (en vooral op het perron) nauwelijks nog personeel wegens besparingen. Bij een gewijzigde dienstregeling (in december of tussentijds) wordt er nooit een overzicht gegeven van de zaken die wijzigen in bijvoorbeeld één handig PDF document. Neen, de NMBS laat het de reiziger zelf allemaal uitzoeken. Triestig.

2 reacties op “Het kan toch nog”

  1. Vorig weekend een treinreis gemaakt naar Oostenrijk. Ik werd bij de terugreis in Brussel-Noord bruusk uit mijn droom gewekt… Twee dagen ‘treinen’ in Duitsland en Oostenrijk doet een mens vergeten hoe ‘achtergesteld’ de NMBS wel eigenlijk is… De ÖBB investeert fors in materieel én personeel, gelooft ook in haar producten (recentste voorbeeld is het versterken van het nachttreinnet in binnen -én buitenland onder de merknaam Nightjet). IC-treinen zijn nog échte directe treinen tussen steden en zo kan ik nog wel even voortdoen… Na een comfortabele rit in de Duitse ICE is uitstappen in Brussel-Noord zoals uitstappen in Belgrado… maar dan zonder de Ostalgie… Vuile perrons, géén personeel te zien, treinen die te laat zijn. Al een geluk dat de trein naar Antwerpen met 2 klassieke motorstellen (weliswaar beklad met lelijke tags en binnenin afgeleefd en vuil want in het weekend wordt er overdag niet gepoetst) werd gereden in plaats van de oncomfortabele Desiro’s… (Die rijden trouwens ook in Oostenrijk als Cityjet met een aantrekkelijker interieur : http://www.styria-mobile.at/home/forum/index.php?topic=9577.30 )

  2. Hallo Kristof, ik kan je niet meer dan overschot van gelijk geven. Vooral het ontbreken van personeel vind ik niet alleen voor de dienstverlening nefast, maar ook voor de veiligheid. Ik voel me na een lange werkdag soms niet veilig in de Brusselse stations.

    Dat interieur met kleur van de Cityjet spreekt me zeker en vast aan ! Jammer dat de verantwoordelijken in België steeds de verkeerde keuze maken.

    Bedankt voor je reactie !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *