Honderd reizigers wachten uur in Denderleeuw – De NMBS zal nooit leren wat communicatie is !

De NMBS heeft afgelopen donderdag (16/11/2017) een mal figuur geslagen. Akkoord, er waren problemen met het treinverkeer die avond maar de goede reputatie van overstapstation voor reizigers vanuit Brussel naar Ninove of Geraardsbergen heeft Denderleeuw al lang niet meer.

Er is een systematisch gebrek aan de opvolging van de aansluitingen op het perron in het station Denderleeuw. Zelf kwam ik donderdagavond 16 november met trein 2239 om 18.51 uur aan in Denderleeuw (vertraging van 15 minuten). Aansluitende trein 1568 (Denderleeuw 18.56 uur) naar Geraardsbergen en Schaarbeek stond klaar op spoor 9. Tot mijn grote verbazing vertrekken we stipt om 18.56 uur … en we laten de reizigers van twee treinen achter. Zowel op trein 2289 (naar Oudenaarde) als trein 3616 naar Landen blijft onze trein 1568 naar Geraardsbergen – Schaarbeek ALTIJD wachten.

En wat er donderdagavond gebeurde was huiveringwekkend. De reizigers van trein 2289 (enkele tientallen) zijn aan het afstappen exact om 18.56 uur terwijl de trein naar Ninove – Geraardsbergen – Schaarbeek vertrekt…. En de trein naar Landen komt aan om 18.57 uur, ook hier mogen tientallen reizigers een uur wachten ! Ongehoord en een echte schande. Er is geen enkele reden om de aansluiting van tientallen reizigers verloren te laten gaan voor een trein die onderweg een pak wachttijd heeft (tot Schaarbeek heeft trein 1568 maar liefst 14 minuten (!!!) wachttijd in stations).

Dit is de schaamte ver voorbij. Als dit de nieuwe wind is die mevrouw Dutordoir wil laten waaien… communicatie… jawel, maar draai het of keer het zoals je wil, als overstappende reiziger ben je nog steeds de klos en vooral in Denderleeuw. Was er geen onderstationchef op het perron ? Was die ziek ? Geen vervanging ? Feit is dat 100 reizigers 60 minuten mochten wachten. Zonder uitleg. Ik sprak de treinchef van trein 1568 aan en die had het blijkbaar ook door na vertrek… alhoewel die man geen schuld treft. Denderleeuw is een van de grootste stations van Oost-Vlaanderen maar op vlak van klantvriendelijkheid is de quotering bijna te zoeken in de kelder.

En het Twitterteam van de NMBS maakt er zich dan bij de reiziger nog zeer goedkoop van af met de melding dat ze een sneeuwbaleffect willen vermijden… terwijl ze niet eens weten dat 1568 soms tot na 19 uur wacht op drie treinen : 2239, 2289 en 3616. Nu was zelfs twee minuten wachten te veel. Of is het een nieuwe zet van de NMBS : soms wel aansluiting en soms niet ? Het is ongelofelijk dat de reiziger die willekeur ook moet pikken.

De reacties bleven niet uit. Reizigers in trein 2289 contacteerden zelfs de treinchef die bevestigde dat er aansluiting zou worden verzekerd terwijl de trein voor hun ogen vertrok ! En de reactie van NMBS op Twitter is volledig onder nul. Ik had graag eens een goed gesprek gehad met deze jongens want ik denk niet dat ze echt weten wat er zich ter plaatse afspeelt.

Voor de Twitterjongens is het de schuld van de “verkeersleiding”… Wat een flauw excuus voor een trein die anders ALTIJD wacht op treinen 2289/3616. Voor mij is het duidelijk : de reiziger MOET kunnen rekenen op aansluitingen die voorzien zijn ! De NMBS gaat hier flagrant de mist in.

4 reacties op “Honderd reizigers wachten uur in Denderleeuw – De NMBS zal nooit leren wat communicatie is !”

  1. Het ergste is dat je nooit zekerheid hebt of er gewacht wordt, of het nu van trein naar trein of van trein naar bus is. Aan van bus naar trein durf ik zelfs niet te denken. Maar bij een uurdienst zou er in dit geval gewacht MOETEN worden. Maar het is waarschijnlijk inderdaad een communicatieprobleem. Toen de onderstationschef perron zich in de tijd rechtstreeks tot het seinhuis kon richten, liep het bijna nooit verkeerd: ochst, seinhuis, tbg – ze konden op het moment zelf de nodige besissingen nemen. In ons hoogtechnologisch tijdperk is dat blijkbaar onmogelijk geworden, zelfs in relatief eenvoudige overstapstations als Denderleeuw. Onbegrijpelijk inderdaad.
    Het kan nochtans ook anders, als de wil er is. Gistermorgen (18.11) willen we de IC 3307 van 8:17, maar daar zijn blijkbaar serieuze problemen mee, want de trein is afgeschaft tussen Binche en La Louvière en rijdt met een kleine 20 minuten vertraging (die tussen Halle en Brussel-Zuid zal oplopen tot 27 minuten.) Dat maakt dat de kans groot is dat IC 3307 (8:17 + 19) en IC 1907 (8:38) ongeveer gelijktijdig in Halle zullen staan, de eerste op spoor 4, de tweede op spoor 2. Bovenaan de trap heeft de onderstationschef postgevat en hij houdt de mensen op de hoogte van welke trein ze best kunnen nemen. Ik hoor hem op een bepaald moment zeggen: hij is nu vertrokken in Tubize, de andere is op tijd vertrokken in Edingen. Hij geeft de goede raad naar perron 4 te gaan. Prima info, ware het niet dat de brave man (en dat meen ik) zijn info waarschijnlijk zelf uit de app van de NMBS haalt, zoals ik het op dat moment ook doe. Hij loopt zelfs nog het risico dat boven zijn hoofd beslist wordt dat het toch de IC 1907 is die eerst vertrekt. Vroeger kon je als reiziger gewoon naar de onderstationschef stappen die via het seinhuis al lang op de hoogte gebracht was van welke trein eerst zou rijden. Nu weet hij net zo veel als de wat handige reiziger…

    1. Nagel op de kop Vic. Die app loopt trouwens zo vaak fout … zeker bij calamiteiten. Ik vermoed dat het nieuwe TMS systeem van Infrabel de schuldige is. Dat systeem werkt niet goed om de reiziger optimaal te informeren.

  2. Dit is helemaal juist. Heb hetzelfde meegemaakt ook ooit meegemaakt in Denderleeuw.
    Met nog andere reizigers komen we trap opgestormd naar de trein voor Geraardsbergen om die dan net te zien vertrekken. Uiteraard geen NMBS personeel te zien en geen andere keuze dan te wachten op de volgende trein een uur later.

    1. Ze zijn er wel, maar ze verstoppen zich. Ooit heb ik er ene achtervolgd in Denderleeuw… die liet ook de trein vertrekken voor de ogen van honderden pendelaars…

Laat een reactie achter op opdetrein Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *