Koffie

Meestal spoor ik vanuit Geraardsbergen via Edingen en Brussel naar Antwerpen. Een lang traject met veel potentiële hindernissen, maar een goede voorbereiding maakt veel goed. We starten met het controleren van de storingen om zo nodig de reisweg aan te passen via Denderleeuw of via Gent Sint-Pieters.

Eenmaal onderweg richting Edingen controleren we even of er treinen in vertraging zijn uit de richting van Ath. Meestal valt het hier nog mee (behalve dan trein P7513 die al eens serieuze vertraging oploopt). Is er niks aan de hand, is het hopen dat het in Halle niet fout loopt, want onze trein P7572 Geraardsbergen – Brussel-Zuid mag je gerust helemaal onderaan de prioriteitenladder plaatsen. Het statuut van P-trein doet daar geen goed aan natuurlijk alhoewel die een bezettingsgraad van rond de 90 % kent (drie Desiro’s). De hiërarchie van P, L/S, IR en IC-trein wordt perfect gerespecteerd…

Soms hebben we in Halle pech en dé trein die ons dan stokken in de wielen steekt is toch wel IC1706 Quiévrain – Liège-Guillemins. Eenmaal we samen Halle uitrijden, weet ik bij voorbaat al dat het nipt wordt om in Brussel-Zuid trein 2006 te nemen. Maar gelukkig zorgt de NMBS zelf voor de oplossing aangezien trein 2006 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal zo vaak vertraging heeft dat het toch nog lukt om die te nemen. Er is ook nog een alternatief met IC3107 Brussel-Zuid naar Antwerpen-Centraal die 9 minuten achter de IC2006 zit. Alleen weet je nooit welke trein het eerst in Antwerpen geraakt… de laatste tijd blijft die IC3107 aan de kant te staan te Mechelen of gaat het via L27 tot Kontich om ons daar voorrang te verlenen. Toch stilaan een patroon alhoewel het “nowcasting” blijft.

Vanochtend verloopt de reis via Gent Sint-Pieters. Soms plan ik pas de laatste seconde mijn reisweg: trein 7572 Geraardsbergen – Brussel – Ottignies vertrekt vanaf spoor 5 en trein 7966 vanaf spoor 4. Het perron dat mij naar Brussel of Gent brengt… De drie motorwagens van de reeks 41 richting Gent Sint-Pieters zitten dan ook goed gevuld vanochtend. De temperatuur voelt eindelijk zoals winter aan en dan is het tijd voor een lekkere kop koffie in mijn overstapstation Gent Sint-Pieters al is het sinds de transformatie van de Tempus Fugit in een veel te grote apotheek zoeken naar een kleinschalige zaak die niets te maken heeft met Moby Dick of de Griekse vertaling voor steen…

Ooit proefden we de meeneemkoffie van de zaak die misschien wel refereert naar de naam van een beroemde Duitse geleerde en geniale vernieuwer van de moderne natuurkunde, maar helaas… de koffie was gebuisd. Na het verdwijnen van het schuim was het bekertje nog niet voor de helft gevuld… gefopt dus, gelukkig maar één keer, maar toch 2,5 euro armer. Daarvoor kan je toch al wat serieus bieden aan de reiziger, maar laat het nu net de gehaaste klant zijn die hier aan zijn trekken wil komen of bedrogen wil worden. Daarom dat de zaak van de natuurkundige twee filialen heeft : eentje in de perrontunnel en één in de centrale hal.

En enkele maanden geleden stelde ik de vraag aan de medewerkster van een yoghurt- of melkbar of er ook koffie mogelijk was… antwoord : dat mag niet van de NMBS ! Het “triopolie” wordt mooi in stand gehouden !

Uiteindelijk ging het vandaag naar de Koning Albertlaan 74, niet zover van het stationsgebouw om daar een lekkere koffie aan 2 euro te drinken in de onafhankelijke en kleine broodjeszaak Bon Appétit. Na een koffiepauze lijkt een treinreis net wat minder lang te duren…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *