Koudschuim

Iemand die met de trein reist moet per definitie een aantal vuistregels in acht nemen. Zeker als je wordt getypeerd als pendelaar en dagelijks de trein neemt zijn er beslist een aantal parameters die mits niet in orde toch een alarmbelletje moeten laten afgaan. Eentje daarvan is in het vertrekstation van de trein (zoals bij de P7572 Geraardsbergen – Schaarbeek – Brussel – Ottignies) het feit dat de trein in het station op het juiste perronspoor staat en het licht brandt. Vanochtend was de trein wel aanwezig (het laatste treinstel stond deels niet op het perron) en er was geen licht en dat 10 minuten voor vertrek.

Het tweede punt is controleren of er op jouw reisweg een storing is. Vanochtend was dat het geval met een probleem tussen Edingen en Halle. Voor mij was het duidelijk dat ik vanochtend niet trein 7572 zou nemen, maar wel met trein 7966 naar Gent Sint-Pieters zou sporen. De drukbezette en semi-directe trein (3 motorwagens van de reeks 41) komt stipt op tijd aan in Gent Sint-Pieters.

De gemiddelde leeftijd van de reiziger is hier pakweg 25 jaar, terwijl het op de trein naar Brussel zeker 40 jaar moet zijn. De aansluiting (een term die eigenlijk wil zeggen dat je soms geluk hebt of anders vrij lang moet wachten) met trein 1807 Oostende – Antwerpen-C verloopt prima… trein 1807 heeft +14 bij vertrek in Gent Sint-Pieters maar beperkt de schade onderweg en we komen met +9 aan in Antwerpen-Berchem. Eerlijk is eerlijk, we zitten comfortabel in het M6-rijtuig eerste klasse, maar achter mij lijkt er wel een pianoconcert in uitvoering op een laptop en aan de andere zijde is een zakengesprek aan de gang over … koudschuim. Voldoende luid genoeg om volledig op te gaan in het gesprek, de ogen te sluiten en eventjes in slaap te vallen.

En hoe zou het mij vergaan zijn als ik trein 7572 naar Brussel had genomen ? Wel, de storing tussen Edingen en Halle gaf uiteindelijk een aankomst van +7 in Brussel-Zuid. Laat nu net die ene keer trein 2006 naar Antwerpen op tijd zijn en die had ik dus gemist !

Vanavond vraagt de treinbegeleider van trein 8572 ons met aandrang de waardevolle en ook de minder waardevolle spullen mee te nemen bij aankomst in Geraardsbergen. Dat doet mij denken aan die ene treinchef die ons aanmaant bij aankomst niets of niemand te vergeten bij het verlaten van de trein…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *