Met de trein is soms nog eens een beetje reizen

Jammer toch dat de NMBS absoluut niet inzet op het feit dat reizen per trein vooral een beleving moet zijn. Alles is vandaag gericht op het bulkvervoer van mensen… en sfeer en gezelligheid staan op de laatste plaats.

Gelukkig kon ik deze week nog genieten van enkele lichtpuntjes zoals de rit in trein 8922 Denderleeuw – Geraardsbergen in klassiek motorstel 739 én een ritje Antwerpen – Brussel in IC2041 Antwerpen-Centraal – Charleroi-Sud met het klassiek vierledig motorstel 819 (in dienst sinds 1976 !)

Als abonnee eerste klasse is het dan wel dubbel en dik genieten van de rust en de luxe. De jaren 70 zeteltjes geven ons nog een echt reisgevoel… alsook de raampjes die niet goed meer sluiten (wat wil je na 41 jaar dienst) inclusief treingeluiden zoals de aanzetinrichting met de thyristoren.

Het filmpje toont ons Mechelen-Nekkerspoel en één van de Vierendeelbruggen te Mechelen.

De vervolgrit in stel 535 (trein 3642 Landen – Brussel – Aalst – De Panne) is ook al genieten al is de grote vertraging van +32 bij vertrek in Brussel-Noord het sein om het traject van de trein in te korten.

Er wordt rechtstreeks vanuit Denderleeuw naar Gent Sint-Pieters gespoord zodat de vertraging officieel bij aankomst in De Panne niet meer bestaat… én de vertragingsstatistieken opgefleurd worden !

2 reacties op “Met de trein is soms nog eens een beetje reizen”

  1. Het interieur is inderdaad nog altijd top! (En van de buitenzijde kan ik me ook een idee vormen, want er blijft nog nauwelijks een niet-gevandaliseerd stel over.) Maar het is inderdaad meestal prettig reizen in deze stellen. We hebben er hier in Halle jarenlang kunnen van genieten met de inzet op de treinen uit Binche.
    Destijds werden ze als echt vernieuwend geïntroduceerd terwijl de vernieuwing hoofdzakelijk in de vormgeving en de details zat. Ze hebben een ongelooflijke variatie aan diensten gereden. Even voor de vuist weg: Knokke/Blankenberge – Luxemburg, Roosendaal – Oostende, Antwerpen – Charleroi, Essen – Jambes en er zijn er nog meer!
    Hun enige nadeel was de hitte op hete zomerdagen: het ventialtiesysteem blies dan de hete lucht van buiten zonder veel verkoeling naar binnen, zodat het altijd wel wat warmer was in deze stellen dan in de klassiekjes.

Laat een reactie achter op opdetrein Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *