NMBS bouwt openingsuren loketten verder af vanaf 2 oktober 2017

Vanaf 2 oktober 2017 wordt een nieuwe sluitingsgolf van openingsuren van loketten ingezet… Het is natuurlijk de schuld van de automaten… over sociale controle wordt met geen woord gerept.

Stilaan vervaren onze stations in schuilplaatsen voor mensen met minder goede bedoelingen. En een camera vervangt nooit de aanwezigheid van een fysiek persoon. Ik mag van geluk spreken dat ik op 20 jaar Geraardsbergen – Antwerpen nog nooit in een incident betrokken raakte. Wat is de volgende stap ? Het afsluiten van kleine en middelgrote stationsgebouwen ?

En zo gaat de afbouw van het spoorwegnet verder ondanks de steeds terugkerende promo’s dat de trein nemen toch zo’n verademing is… dat is het deels wel, maar de NMBS maakt helaas geen werk meer van de goede ontvangst van de reizigers in kleine en middelgrote stations.

In volgende stations worden de loketten tijdens het weekend gesloten: Eeklo, Harelbeke, Lede, Liedekerke, Menen, Ninove, Rochefort-Jemelle, Ronse, Spa, Waver en Wezet.
Tijdens de week in de namiddag worden de loketten gesloten in Aalter, Binche, Eeklo, Geel, Genk, Heist-op-den-Berg, Ieper, Izegem, Marloie, Ronse, Tubeke en Welkenraedt.
Tijdens het weekend in de namiddag worden de loketten gesloten in Ciney, Dinant, Geraardsbergen, Libramont, Mol, Oudenaarde, Turnhout, Waregem en Zottegem.
Zowel tijdens de week als tijdens het weekend in de namiddag worden de loketten gesloten in Luttre en Knokke (enkel tijdens laagseizoen).
In Landen waren de loketten open op maandagnamiddag, dat zal nu nog enkel tijdens de ochtend het geval zijn.

2 reacties op “NMBS bouwt openingsuren loketten verder af vanaf 2 oktober 2017”

  1. Het is inderdaad een spijtige zaak: enkele maanden geleden strandden we in Gouvy (!) omdat alle verkeer al de hele namiddag onmogelijk was door een defecte trein. Zonder loketbediende zouden we daar mooi voor Piet Snot gestaan hebben, want de elektronische hulp die door de luidsprekers schalt is op dat moment eerder mager. Nu hadden we een stationsbediende die ons met raad en daad bijstond en die op die manier de pil van de afgeschafte trein (en de lange vervangingsrit per bus) verguldde.
    Anderzijds heb ik ook mijn twijfels bij de toegevoegde waarde van sommige loketbedienden: ze zouden net alle vragen van de reizigers moeten kunnen oplossen, maar zodra het heel specifiek wordt, blijven ze het antwoord schuldig. In het beste geval zoeken ze het dan op. Als je informatie vraagt over een reisweg, zoeken ze het ook op in de elektronische planner – want een papieren boekje is er niet meer, en konden de meesten de laatste jaren toch niet meer gebruiken.
    Maar je hebt natuurlijk een belangrijk punt over de sociale controle, zelfs al is de enige reactie vaak de politie opbellen vanuit de glazen kooi waar loketbedienden tegenwoordig plegen te huizen. Wat begrijpelijk is, laat ons wel wezen!

    1. Je hebt drie maal gelijk Vic in verband met de functie van de loketbediende. Ik vind het ijzingwekkend dat we stilaan evolueren naar een NMBS waarbij via Twitter moord en brand wordt geschreeuwd maar de Twitterjongens en -meisjes rustig achter hun pc denken dat ze alles in de hand hebben en alle problemen van daaruit worden opgelost. We zijn er op een paar jaar fameus op achteruit gegaan. Een loketbediende wist het misschien ook niet, maar die gasten weten het zeker niet en kunnen de situatie op het terrein helemaal niet inschatten. Er worden zelfs leugens verteld. Dit is de nieuwe trend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *