NMBS informeert haar reizigers onvoldoende

Helaas kwam het gisteren weer tot een incident (storing seininrichting) in de buurt van Halle (op L94) met verstrekkende gevolgen gedurende uren en dat voor vele duizenden reizigers. Ik schat dat er 20 treinen (deels) werden afgeschaft. Treinen vanuit Denderleeuw via Edingen naar Brussel : trein 1566 +99, 1567 +66 en 1568 +35. Vanuit Brussel naar Edingen – Geraardsbergen – Denderleeuw : trein 1588 afgeschaft vanaf Halle, trein 1589 +30, trein 3387 +96 maar afgeschaft vanaf Edingen richting Geraardsbergen en trein 3388 +115 bij aankomst in Geraardsbergen. De grote verliezer was de reiziger, maar de grootste verliezer toch de volledig ontbrekende communicatie door de NMBS.

Het begon al niet zo goed bij vertrek in Antwerpen-Berchem door een storing aan de bovenleiding, gelukkig was dat euvel snel opgelost en kwam er redelijk wat informatie door voor de reiziger.

Anders was het gesteld bij aankomst in Brussel-Noord… de NMBS-app geeft foutieve informatie door. Wat is het probleem ? Wanneer een trein omwille van een incident niet meer voort kan rijden is er ook geen systeem om de vertraging automatisch aan te lengen. Het gevolg is dat precies alles vlotjes verloopt terwijl het treinverkeer compleet in de soep draait en het heel lang duurt vooraleer die info ook op de schermen in Brussel verschijnt en op mobiele toepassing.

Is het nu zo moeilijk om een trein die om de een of andere reden niet meer wordt gepunt in het volgende station gewoon automatisch vertraging bij te geven op basis van een niet-punting ?

Wat gebeurde er nu ? Pas om 18.30 uur verandert voor trein 1588 de vertraging van +14 naar +84… Mijn discussie met de NMBS draaide gisteravond alvast uit op niets…

Wie vanuit Brussel naar Geraardsbergen vertrekt is er dus aan voor de moeite en het ommetje via Denderleeuw is in de late spits ook een lachertje want die trein kan nooit op tijd vanuit Denderleeuw vertrekken en er zijn geen P-treinen meer vanaf half 7. Net zoals vorige week vraag ik de NMBS wat te doen aan die slechte applicatie. Reizigers verdienen beter. Bovendien schort er veel aan de informatievoorziening met betrekking tot het automatisch omroepsysteem EMMA. De NMBS bedient het systeem, maar het is eigendom van Infrabel. Ik heb bovendien de indruk dat ze bij de NMBS niet goed weten waarmee ze bezig zijn. Ik hoop dat binnenkort het kaderpersoneel van de spoorwegmaatschappij ook eens mag genieten van wat een gewone reiziger moet doorstaan. Daarom vraag ik niets liever dan dat Infrabel volledige controle overneemt over EMMA en de reiziger zelf informeert in plaats van de NMBS ! De NMBS kan het gewoonweg niet of misschien toch terug naar de tijd van toen ? Niet alles is vervangbaar door machines. Reizigers informeren is een kunst en ik heb de indruk dat dit met het EMMA systeem niet echt vlot gaat bij verstoringen.

Nergens werd ik op de hoogte gebracht dat er problemen waren. Als reiziger sta je daar dan en dan mag je nog 20 apps raadplegen, er is geen haan die er naar kraait laat staan ook enige moeite doet voor die reiziger.

En voor de tweede keer op twee weken tijd werd het dus een reisje Antwerpen – Mechelen – Brussel – Denderleeuw – Zottegem – Geraardsbergen… Pendelaars uit Viane-Moerbeke, Galmaarden en Herne hadden er duidelijk genoeg van en lieten zich met de auto ophalen in Zottegem… Gelijk hebben ze. De NMBS probeert zich populair te maken maar meer dan ooit gaat het stroever met de informatieverstrekking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *