One man car

In de Waalse pers die mijns inziens vaker focust op onderwerpen in verband met het openbaar vervoer (de sluiting van het loket te Tubize is een goed voorbeeld) is het topic rond de “one man car” een gevoelig onderwerp. Kort gezegd komt het hierop neer dat de treinchef overbodig wordt en de treinbestuurder de handelingen van de treinchef zal overnemen zoals zelf de deuren sluiten. Er zijn bij de NMBS natuurlijk tal van werkgroepen nodig die over dit onderwerp vergaderen… het typische waterhoofd of de omgekeerde piramide wordt hiermee uiteraard in stand gehouden.

De gemeenteraad van Philippeville heeft alvast unaniem een motie gestemd tegen de ingebruikname van het systeem op L132 van Charleroi-Sud naar Couvin. In de Vlaamse pers is het precies windstil over dit onderwerp al moet ik bekennen dat de Vlaamse pers helaas niet meer nadenkt. Ze nemen een persbericht het liefst integraal over. Triestige zaak.

Op de gemeenteraad van Philippeville waren niet alleen treinbegeleiders maar ook reizigers aanwezig om aan de gemeenteraad uit te leggen dat dit geen stap in de goede richting is. De NMBS zou dit systeem in eerste instantie willen uittesten op landelijke lijnen tegen 2019 of 2020. De volgende stap is ongetwijfeld het afschaffen van de treinbestuurder en wie weet is er tegen dan nog ergens een loket open ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *