Op de trein in Geraardsbergen (1961)

Al geruime tijd geleden, maar de foto van Jacques Bazin met stoomlocomotief 64.077 met M3-rijtuigen (vermoedelijk een trein uit de richting van Ath) en R-rijtuigen op spoor 1 (in dienst sinds 1955 tot 1981) doen tot de verbeelding spreken. De reeks 64 (bouwjaar 1906) werd vanaf de jaren 20 van de vorige eeuw ingezet in België als herstelbetaling voor W.O. I.  De hoge perrons zijn in elk geval al zeer lange tijd aanwezig in het station van Geraardsbergen !

Op 17 mei 1940 werd het oude Cluysenaarstation verwoest door een brand. Het “nieuwe” station van Geraardsbergen werd ontworpen in de periode 1944-1946. Het werd destijds omschreven als een ultra-modern station. Eigenlijk was het al klaar in 1944, maar pas in september 1946 werd het ingehuldigd in aanwezigheid van minister Rougvaux.

Links van dit laag gebouw een soort van tijdelijk stationsgebouw dat tot minstens 1987 aanwezig bleef in het stationsbeeld.

Tot slot nog een foto van een loc van de reeks 64 uit het heden. Loc 64.169 sleept K-rijtuigen, tijdens een TSP-rit op 27 maart 2010 vanuit de Gentse haven naar Lessines. De foto werd genomen net voor het station van Lierde. Op 5 april 2007 arriveerde deze Duitse P8 vanuit Roemenië in België. TSP werd in 2001 eigenaar van deze machine die identiek was aan de stoomlocs die in België spoorden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *