Perrontunnel in Gent Sint-Pieters

Al lang vraag ik me wat de correcte benaming van een tunnel onder de sporen in een station is. Spoortunnel is niet echt een goede oplossing, dus ga ik voor perrontunnel…

Met de modernisering van het station Gent Sint-Pieters wordt ook de perrontunnel aangepakt… gelukkig genieten we nu nog van de gebogen ondertunneling voor de meeste perrons !

Ook bij de aanleg van de perrontunnel was dit voor de makers van postkaarten een welgekomen afwisseling na het publiceren van stadsgezichten en monumenten. De postkaart links dateert uit de jaren na W.O. I.

De opbouw in 1913 lijkt op zijn zachtst gezegd niet simpel, de weergave meer dan 100 jaar later, toont nog de sterkte van het geheel ! Op de nieuwe foto onderaan rechts, ziet u ook een klein stukje nieuwe tegels liggen. Enkele jaren geleden zag ik hier eens een fameuze valpartij gebeuren. Ik moet u er waarschijnlijk niet bijvertellen dat het toen regenachtig was en het gangpad er glad bij lag. De foto op de kaart rechts is genomen in 1918. De verwoesting is duidelijk. Waar nu duizenden mensen per dag stappen lag er pakweg 100 jaar geleden nog een smalspoor tijdens de oorlog.

 

2 reacties op “Perrontunnel in Gent Sint-Pieters”

  1. Ik zou zelf voor de benaming onderdoorgang gaan, al kan dat slaan op veel meer dan de bedoelde doorgang. Maar soit, het is altijd tof om van die prachtige briefkaarten te zien te krijgen. Er werd toen maar een fractie van het aantal opnamen van vandaag gemaakt, maar ze vertelden wel allemaal hun verhaal. Ik vraag me af over honderd jaar nog één van die haastig geschoten opnamen van vandaag wordt bekeken, laat staan becommentarieerd.

    1. Dank u Vic voor jouw bijdrage. Onderdoorgang lijkt me een valabel alternatief. We zijn nu in een periode waarin een pak mogelijkheden zijn om het verleden én het heden te inventariseren en te digitaliseren. Gaan we in de toekomst “verzuipen” in digitale gegevens ? Ik heb de indruk dat het globale plaatje meer en meer moeilijker wordt samen te stellen door het overaanbod aan gegevens. Wat is nuttig en wat is bijzaak ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *