Problemen materieel Antwerpen-Centraal – Charleroi-Sud

Er is al een tijdje onbeschikbaarheid van IC treinmaterieel op de verbinding tussen Antwerpen-Centraal en Charleroi-Sud. Indien je pech hebt, neem je in de spits plaats in een trein met 4 of 5 dubbeldeksrijtuigen van het type M6 en dat is een probleem. Wat er precies aan de hand is, weten we niet, maar een pasklare oplossing ligt precies niet echt klaar. Laat ons hopen dat er niet meer M6-stammen uitvallen.

Vanavond stappen we op in Antwerpen-Centraal (trein 4539) en we hebben geluk : het is een trein met een loc van de reeks 27 op kop en 5 rijtuigen van het type M6 (normaal 9). De trein is in elk geval gedurende de hele reis bijzonder goed gevuld op het randje af van overbezetting vanaf Brussel-Centraal richting Charleroi-Sud. De treinchef excuseert zich bij het vertrek al voor de beperkte samenstelling.

Jammer genoeg is het zo goed als onmogelijk om in B-land op de hoogte te blijven van actuele samenstellingen en spotmeldingen van reizigers en geïnteresseerden. Er is toch één lichtpuntje : BeluxTrains !

In Nederland is er Somda : Somda staat voor Spots en OMlopen DAtabase. Een spot is de vastlegging van treinmaterieel op een bepaald tijdstip op een bepaalde plek. De meeste spots bestaan slechts uit een materieelnummer, een treinnummer, een locatie en eventueel een positie. Een omloop is de vastlegging van de verschillende diensten die treinmaterieel volgt. Somda kan spots opslaan en aan de hand hiervan worden omlopen berekend. Het grote voordeel van Somda is dat spots online ingevoerd kunnen worden, het programma is voor vele gebruikers bereikbaar en door iedereen te raadplegen en voor iedereen gratis!

Een informaticastudent met kennis van zaken zou hier in België er een handig project van kunnen maken met de nadruk op actuele informatie ! Het komt niet alleen de liefhebber ten goede maar ook de reiziger of pendelaar, want iedereen heeft zijn eigen voorkeur van reizen per trein.

Een reactie op “Problemen materieel Antwerpen-Centraal – Charleroi-Sud”

  1. In Nederland wordt de inzet van materieel inmiddels door NS zelf aan de reiziger bekend gemaakt, onder meer via de NS-app maar ook via de reisplanner op de website. De actuele en historische inzet ook steeds terug te vinden op http://www.ovtijden.com, zelfs op het niveau van treinstelnummer bij individuele ritten (gemaakt door een informaticastudent met kennis met zaken).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *