Tekort aan Nederlandstalige machinisten

De NMBS gaat in december 2017 een nieuwe uitbreiding van het aanbod invoeren. Dat was al langer bekend. Concreet beoogt het nieuwe vervoersplan voor december 2017 de verhoging van het aanbod (stijging van het aantal treinkilometers met 3,9 miljoen) wat neerkomt op een toename met 5,1 procent ten opzichte van het huidige vervoersplan.

Meer treinen betekent ook meer machinisten en laat dat net nu het probleem zijn. De eerste 9 maanden van 2016 verlieten 218 treinbestuurders de NMBS en werden er 207 nieuwe machinisten aangeworven volgens cijfers van de federale minister van Mobiliteit Bellot. Vooral de indiensttreding van Nederlandstalige machinisten blijkt een probleem te zijn. Bovendien lijkt de NMBS er niet in te slagen alle machinisten aan boord te houden.

In de lijst van knelpuntberoepen van de VDAB voor 2016 staat het nog niet als statistisch zwaar knelpuntberoep, maar dat zou wel eens snel kunnen veranderen.

Overigens blijkt maar 10 % van de deelnemers aan de infosessies te slagen in de moeilijke selectieprocedure.

En tot slot nog dit : Politici verliezen hun zetels…  met dank aan De Beiaard (nieuwssite uit de Vlaamse Ardennen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *